Mi­kä on KO­VA?

Risto Rinne
rinne-a-utu.fi

KOVA eli Turun seudun KOulutuspoliittinen VAsemmisto on vuonna 1974, yhtenäisen peruskoulun synnyttämisen voittotunnelmissa, perustettu vasemmistolainen yhdistys. KOVAn toimintakenttä liittyy ennen muuta koulutuspolitiikkaan sen kaikilla alueilla ja asteilla. Tarkoituksena on vaikuttaa varhaiskasvatuksen, peruskoulun, ammatillisen koulutuksen, lukion, ammattikorkeakoulun ja yliopiston sekä vielä laajemmin tiede- ja tutkimuspolitiikan ratkaisuihin siten, että ne palvelevat kaikkien oppilaiden ja opiskelijoiden tasa-arvoisia mahdollisuuksia edetä koulutiellään ja opiskelureiteillään. Koulutus on tärkeä tekijä luomassa tulevaisuutta.

KOVA näkee koulutuksen olevan keskeinen voimavara rakennettaessa tasa-arvoista, hyvinvoivaa ja ihmisarvoista suomalaista yhteiskuntaa. KOVA vastustaa kaikilla tasoilla kasvavaa yhteiskunnallista ja kulttuurista eriarvoisuutta, koulutus- ja kulttuurimenojen leikkaamista sekä koulutuksellista syrjäyttämistä. Koulutuksen on pidettävä huolta koko ikäluokan kaikkien lasten ja nuorten mahdollisuuksista luoda elämäänsä. Kaveria ei saa jättää.

KOVAssa on vankasti edustettuna koulutuspoliittinen asiantuntemus ja myös koulutuksen tutkimus kaikilta koulutustasoilta. Järjestömme järjestää keskustelutilaisuuksia, ottaa aktiivisesti kantaa koulutuspolitiikkaan ja osallistuu aktiivisesti Turun Vasemmiston toimintaan.